Mindful eten, herken de signalen van je lichaam

Eigenlijk zou ik dit thema al in DEEL 2 behandelen, maar ik moest even inhaken op de actualiteit, dus hoog tijd nu voor het onderwerp mindful ofwel bewust eten! 

Het klinkt misschien heel banaal maar bewust eten is enorm belangrijk om te bepalen wat goed voor je is. En dan heb ik het niet over simpel lekker genieten van je eten en de tv uit. Wie wil afvallen of bepaalde spijsverteringsklachten heeft, kan veel baat hebben bij bewustwording van de signalen die je lichaam uitzendt. 

Het herkennen van die signalen is nog niet zo eenvoudig. Zeker de mensen met drukke banen en agenda’s, leven veel vanuit het hoofd en voelen weinig waar hun lijf behoefte aan heeft. En vergeet het maar als je denkt dat dit pizza is aan het eind van een drukke werkdag ;-). De lekkere trek is vaak een mindf***, een trucje van je geest die dan het slachtoffer is van goede marketing of een eetpatroon wat je gewend bent. Ik las laatst nog dat er 15 verschillende soorten honger bestaan, waarvan zintuigenhonger een serieuze duit in het dagelijkse zakje doet (wie kan de geur van verse croissantjes weerstaan?).

Mindful eten is je lichaam geven wat het nodig heeft, niet meer en niet minder

Overigens zegt je lichaam niet ‘ik heb zin in broccoli’, maar herken je misschien wel tekenen als ‘ik heb dorst’, ‘ik heb genoeg gehad’, ‘dit verteer ik niet goed’ (want borrelbuik) of ‘dit kost me teveel energie’ (want moe). Dit luisteren naar je eigen behoeften vereist oefening en vraagt tijd, maar wanneer je het in de gaten krijgt en toepast, levert het je een bak energie op en waarschijnlijk ook wel minder kilo’s. Dus doe er je voordeel mee ;-)! Maar mijn doel met dit verhaal is je op weg te helpen signalen op te vangen en je eetpatroon beter af te stemmen op je behoeften. Al door een paar simpele acties krijg je in de gaten waar je wel of juist niet energie van krijgt en wat klachten veroorzaakt.

Laat ik je een paar van die acties als tip geven om mee te experimenteren.

  1. Stop met eten halverwege de maaltijd. Je bord is half op, ga je de andere helft ook opeten? Vraag jezelf af hoe het eten je ‘bevalt’. Merk je niks en heb je nog trek? Of begint er iets te rommelen? Valt het zwaar op je maag? Of wil je nog wat aan de smaak of de samenstelling doen voordat je verder gaat? Soms protesteert je buik al tijdens het eten, maar eet je toch door omdat je trek hebt en je afgeleid bent door een gesprek, de tv of de krant.
  2. Proef blind. Vond je koekhappen vroeger leuk? Of een smaaklesje op school? Nu mag het weer, maar het hoeft niet geblindeerd. Pak een stukje brood, koek, stukje fruit etc alles is goed. Je gaat nu proeven zonder je tong te gebruiken. Bekijk het eerst goed, pak het dan op en voel het, knijp erin, maakt het geluid? Vervolgens ruik je eraan. Welke smaak komt er in je op? Gaat het water al in je mond lopen? Beheers je nog even en bedenk welke ingrediënten gebruikt zijn. En ja, uiteindelijk mag je een hap nemen. De vraag is dan, proeft het nou precies zoals je verwacht had? 
  3. Doe boodschappen zonder lijstje en kook receptloos. Dit is misschien een spannend experiment, dus wellicht moet je eerst een avond uitzoeken waarop je alleen jezelf kunt teleurstellen met je kookkunsten ;-). Je gaat nu volledig op je intuïtie af. Neem je tijd, loop langs de groenten, pak het beet, ruik eraan.. kijk om je heen, zie je iets wat er goed bij past? Welke kruiden zou je hierbij willen gebruiken? Een checklistje die je kunt gebruiken: begin met de granen, heb je zin in rijst, pasta, aardappelen, quinoa, couscous… Welke groenten zou je daarbij willen eten? Vervolgens kijk je naar de eiwitten, is dat vlees, vis of vegetarisch (peulvruchten, soja etc.)? Met welk soort vet ga je het bereiden (boter of olie?) en moet er sowieso nog iets van vet toegevoegd? Thuis trek je gewoon je keukenkastjes open en check je de specerijen die je hebt, doe de potjes open, ruik eraan en beslis op de geur welke je gaat gebruiken om het gerecht te verrijken. Dit kan wel eens een heel verrassend resultaat opleveren. Misschien ontstaat hier wel een lievelingsgerecht, een succesnummer! 
  4. Houd 3 dagen een dagboekje bij. Ok, dit klinkt misschien als een opgave maar het kan je veel inzicht geven. We houden het simpel: schrijf op wat je eet als ontbijt, lunch en avondeten (liefst ook je tussendoortjes) en schrijf op wat je een uur daarna voelt. Schrijf ook op wat er in de loop van de dag gebeurt. Krijg je meer trek, een opgeblazen buik? Dat laatste hoeft niet het gevolg te zijn van het laatste wat je hebt gegeten. Door het op te schrijven ga je misschien een patroon zien, ook zie je wat je in 72 uur je lichaam hebt gegeven. Kan ook nog leuke informatie opleveren.
  5. Eet eens een week geen suiker, zuivel, vlees, vis en drink geen koffie, zwarte/groene thee en alcohol. Dit is direct een goede milde detox, ideaal als je voor het voorjaar wilt schoonmaken en je afvalstoffen wilt opruimen. Wie veel koffie drinkt en veel chocola eet doet er goed aan om eerst een weekje af te bouwen en niet coldturkey hier aan te beginnen, anders wordt het misschien teveel afzien. Bouw het ook weer op in ongeveer een week. Wat dan interessant is als je weer je eerste kop koffie drinkt; wat gebeurt er dan? Wat voel je? Ook de dingen die je achterwege laat geven een effect. Krijg je hoofdpijn? Meer energie? Een mooiere huid?

En nu de belangrijkste tip: ga dit NIET allemaal tegelijk doen! Je gaat geheid snel stoppen want het is teveel. Gedragsverandering gaat stapje voor stapje en ik zou zeggen ‘houd het leuk!’. Kies uit waar je zin in hebt om te ontdekken wat het gaat opleveren. Ik heb ook jaaaaaaren nodig gehad om mijn eetpatroon aan te passen. Zo heb ik een haat/liefde verhouding met koffie. Ben er gek op! En als ik stop dan heb ik dagenlang hoofdpijn en zelfs pijn in mijn spieren en gewrichten. De laatste keer dat ik stopte kon ik ’s nachts zelfs niet slapen van de spierpijn. En toch…. Ik zit weer aan de koffie, decafé nu weliswaar, maar ik kan er nog niet helemaal mee stoppen. Ik vind het té lekker. Waarom stoppen met koffie? Omdat mijn buik ervan opblaast, maar kennelijk neem ik dat ongemak nog voor lief. Eens zal ik van deze verslaving verlost zijn, dat weet ik zeker, maar misschien pas als ik met pensioen ben :-).

Ik zou zeggen, veel plezier en laat me alsjeblieft weten hoe het je bevalt en wat het met je doet. Ik ben erg benieuwd!

PS meer weten over mindful eten? Check deze praktische site van Rita Zeelenberg of lees het boek van Rya Ypma ‘Eten met aandacht’.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *