De charme van je darmen*

“Als je iemands darmbacterie hebt, kun je dan de perfecte maaltijd maken?” 

Antoinette Hertsenberg levert een interessante uitzending van Dokters van Morgen, ze onderzoekt hoe bepalend je darmflora is voor je gezondheid en hoe je je voelt. Een bedrijf in Israël voert diverse tests uit die nauwkeurig vertellen welke bacteriestammen er in je darmen leven, waar ze goed voor zijn en welke klachten ze kunnen opleveren. Het bedrijf levert ook recepten aan die precies afgestemd zijn op jouw darmpopulatie voor een optimale spijsvertering. Dit is niet alleen geweldig voor jou en mij, het is de heilige graal voor mensen met het prikkelbaar darmsyndroom.

Als kijker leer je niet alleen dat je darmbacteriën mee bepalen hoe je je voelt, maar ook dat er een relatie bestaat tussen je darmen en je brein. Dat laatste betekent dat je darmflora (het geheel aan bacteriën in je darmen ook wel microbioom genoemd) ook impact hebben op hoe je je mentaal voelt dus vrolijk of prikkelbaar of zelfs depressief. De impact die je darmen hebben op je algehele gezondheid is dus enorm. Die inzichten hebben ervoor gezorgd dat er steeds meer aandacht komt voor eten en gezondheid en de erkenning dat een dieet niet voor jan en alleman hetzelfde kan zijn.

Je darmflora in goede conditie houden betekent dus een goed eetpatroon samenstellen, want om die bacteriën in leven te houden moet je ze het juiste eten geven. Nu hoor ik je vragen; HOE DAN? En wat als je niet over gedetailleerde testresultaten uit het lab beschikt, hoe weet je dan wat goed voor je is?

Mijn advies is tweeledig. De eerste is ‘eet bacteriën’. 

Juk? Welnee, wedden dat jij al heel wat dingen eet waar bacteriën en schimmels in zitten?

  • Yoghurt
  • Brood (zuurdesem)
  • Wijn
  • Bier
  • Zuurkool
  • Kaas
  • Miso
  • Droge worst
  • Sojasaus
  • Kefir
  • etc.

De variatie van bacteriën in deze producten helpen je darmflora rijk en gevarieerd te houden. Bij de productie is gebruik gemaakt van fermentatie, een eeuwenoud bewerkingsproces waarbij gebruik wordt gemaakt van gisten, schimmels en bacteriën om voedsel houdbaar te maken en beter te verteren. Fermenteren is trouwens weer hartstikke populair en degene die hier alles van weet is mijn oud-docent Peter van Berckel. Op zijn site staat veel informatie, ook over de gezondheidsvoordelen van fermentatie.

“Die inzichten hebben ervoor gezorgd dat er steeds meer aandacht komt voor eten en gezondheid en de erkenning dat een dieet niet voor jan en alleman hetzelfde kan zijn.”

Wie de bevolking in zijn buik een echte boost wil geven kan ook probiotica slikken of brooddrank drinken. Probiotica zijn levende bacteriën die je in capsules kunt kopen en brooddrank is gemaakt van zuurdesembrood, het smaakt heel zuur, maar is wel een mooie natuurlijke aanvulling (verkrijgbaar in biozaken als Natuurwinkel en Ekoplaza).

Maar….. om die beestjes in leven te houden, moet je ze dus te eten geven.

En hier komt deel twee van het advies: eet vezels.

Dus daarom is het eten van groenten, fruit en volkoren granen zo belangrijk. Zonder vezels poep je die bacteriën zo weer uit en vul je ze onvoldoende aan. Die vezels noemen we weer pre-biotica, maar dat mag je weer vergeten.

Dat brengt mij weer tot de belangrijkste tip voor gezond eten: eet GEVARIEERD. (Zie ook deel 1). Eet gefermenteerde kaas, worst, yoghurt enz. en vul het aan met vezelrijke groente, fruit en volkoren brood, -pasta, -rijst. Zo zorg je voor een optimale samenstelling van je eetpatroon. De test uit Israël zal natuurlijk nog meer inzichten leveren, maar die is nog niet in Nederland beschikbaar en tot die tijd helpt gewone, natuurlijke voeding je nog het best ;-).

Meer weten over goed en gezond eten? In september 2019 start de nieuwe cursus VOED JE GOED. In zes lesdagen leer je de basis van gezond & natuurlijk eten, de signalen van je eigen lichaam herkennen en ontdek je wat goed is voor jou persoonlijk. Eerst even kennismaken? Geef je op voor de gelijknamige workshop op 6 april of 16 mei bij Boerderij Landzicht in Velserbroek.  In 2 uur maak je kennis met voeding & leefstijl, spijsvertering & je darmen en wat de basis is van een goed eetpatroon. 

*De titel refereert naar het geweldig leuke en interessante boek van Giulia Enders ‘De mooie voedselmachine, de charme van je darmen.’ Voor wie echt wil weten hoe je darmen werken en de bacteriën die er wonen. Het plaatje bij dit artikel komt ook uit het boek van Enders.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *